torsdag 20 december 2012

Region Gotlands svar på föreningens överklagan


                                                                      
OBS!!!
Undersående text är en avskrift av Regionens dokument, eftersom kvalitén på original dokumentet var så bristande att det inte gick att införa. 


                   Förvaltningsrätten i Stockholm
                   Allmänna avdelningen
                   115 76 Stockholm

Yttrande i mål 21733-12 ang laglighetsprövning;
Vändburgs Framtid ek. för../. Region Gotland
Som ombud för Region Gotland avges följande yttrande.
Processuell invändning
Såvitt känt är för Region Gotland innehar klaganden inte någon fastighet inom Gotlands kommun varför talerätt enligt kommunallagen 10 kap. 1paragraf inte föreligger. Talan ska därför avvisas.
För det fall rätten ändå skulle finna att talerätt föreligger får Region Gotland (nedan benämnt Regionen) anföra följande.
Inställning
Klagandens yrkanden bestrids.
Grunder för bestridandet
Klaganden gör gällande att det beslut som regionstyrelsen fattat 2012-09-27, paragraf 260, ska upphävas då det är behäftat med fel enligt de prövningsgrunder som anges i kommunallagen 10 kap 8 paragrafen p. 1, 3 och 4. Dessutom yrkar klaganden att rätten ska återförvisa ärendet för ny prövning av Regionen.
Trots att rätten i detta mål om laglighetsprövning inte har möjlighet att göra en lämplighetsprövning av det överklagade beslutet vill Regionen ändå bemöta det som anförs. Eftersom besvärsgrunderna åberopats utan närmare redovisning av omständigheterna för respektive grund blir Regionens svar av mer generell karaktär.
Utifrån regionens tolkning av den förda argumenteringen bemöts denna i tur och ordning. Föreningens argumentering är markerade med kursiv stil.
Tvåmetersregeln
Klaganden anför: Det vinnande bidraget medför enligt Föreningen att ett 30-tal hus kommer att uppföras på kajerna, vilka ligger under den s.k. tvåmetersnivån. Föreningen anser att Regionen inte tagit hänsyn till tvåmetersregeln vid utvärderingen av tävlingsbidragen och fattat ett beslut som strider mot denna generella regel.
Klaganden hänvisar till den s.k. tvåmetersregel som är en riktlinje antagen av kommunfullmäktige 2010-06-14, paragraf 79, i beslutet om översiktsplan för Gotlands kommun 2010-2025 www.gotland.se/imcms/ByggGotland
Riktlinjen anger bl.a. att ”lägsta plushöjd för befintlig marknivå vid ny etablering i kustzonen ska vara +2.0 meter (RH2000), i avvaktan på statliga direktiv.” Riktlinjer för nylokalisering av bostadsbebyggelse i kustzonen används av byggnadsnämnden som ett stöd vid lokaliseringsprövningen av ny bebyggelse så att den får en lämplig placering med hänsyn till risken för översvämningar. Vid byggnadsnämndens kommande arbete med att ta fram en detaljplan för Vändburgs hamn kommer riktlinjen att utgöra en del av planeringsunderlaget för att bedöma lämplig grundläggningsnivå i samband med upprättandet av detaljplan och ansökningar om bygglov och förhandsbesked.
I förutsättningarna för markanvisningstävling angavs fem kriterier för utvärdering av inkomna tävlingsbidrag. De fem kriterierna utgjordes av gestaltning, funktion, hållbarhet, genomförande och ekonomi. Den s.k. tvåmetersregeln ingick således inte i de förutsättningar som gavs inför tävlingen. Eftersom det överklagade beslutet inte innehåller en prövning där riktlinjen har haft påverkan på beslutet är ingen av de åberopade besvärsgrunderna uppfyllda.
Allmänhetens fortsatta tillgång till hamnen inklusive kajer och vattenspegel
Klaganden anför: Föreningen gör gällande att SFU:s bidrag inte uppfyller detta kriterium, bland annat genom att förslaget inte ger utrymme för yrkesfiskets behov. Hamnen är klassad som av riksintresse för fisket. Hamnen måste även kunna fylla sin viktiga funktion som nödhamn och rymma såväl sjöräddning som möjlighet till bunkring av olja.. /.  Genomförs SFU:s förslag kommer allmänheten inte att få den tillgång till hamnen som regionen ställer som villkor.
Även detta argument rör förhållanden som inte varit föremål för prövning inom ramen för markanvisningstävlingen. I enlighet med vad som angavs i förutsättningarna, är denna fråga av sådan art som hanteras inom ramen för kommande detaljplanearbete.
Exploateringsgraden
Klaganden anför: Vidare anges det i utvärderingsdokumentet, från sidan 2 och framåt, att SFU:s förslag eftersträvar ”en tätare exploatering som kan upplevas mer urban med referenser till Visby innerstad”, medan Föreningens förslag ”synes sträva efter en glesare exploatering som kan liknas vid ett traditionellt fiskeläge”. För Föreningen skulle det vara främmande att i Vändburgs hamn uppföra en bebyggelse som skulle likna den i Visby innerstad. Enligt Föreningen skall en hamn se ut som sig bör med ändamålsenliga funktioner och bebyggelse, som dock kan kompletteras med bebyggelse lämplig för det fria friluftslivet och turisters önskemål om ett komfortabelt boende. I utvärderingsdokumentet anges även beträffande SFU:s bidrag, sidan 2, sista stycket: ” Täthet och exploateringsgrad samt höjder avviker från övriga Storsudret. Konceptet upplevs urbant med referenser till Visby innerstad utan ref. till traditionella fiskelägen/ kustmiljöer på Gotland.”
Genom att anta SFU:s bidrag har Regionstyrelsen även i detta hänseende överskridit sina befogenheter, alternativt strider beslutet mot lag eller annan författning.
I den utvärdering som gjorts anses inget av förslagen på ett optimalt sätt har lyckats uppfylla gestaltningskriteriet att skapa ett litet samhälle, en fiskeby som speglar vår samtid men med avstamp i den gotländska historien och kulturen, där täthet är en viktig parameter. Utvärderingen har ändå kommit fram till att det vinnande förslaget är det som bäst uppfyller detta kriterie. En lämplighetsbedömning som inte är i konflikt med Regionstyrelsens befogenheter eller strider mot lag eller annan författning.
Den ekonomiska lönsamheten för Regionen
Klagande anför: om det visar sig, vilket Föreningen är övertygad om, att det inte blir möjligt att bebygga kajerna med bostäder uteblir regionens vinst enligt SFU:s förslag. Följden av detta är att Föreningens förslag blir mer ekonomiskt lönsamt för Regionen, vilket är ett ytterligare skäl till varför Regionstyrelsens beslut skall upphävas, då den uppenbarligen har antagit ett prismässigt sämre anbud.
Regionstyrelsens utvärdering grundar sig på den byggnadsvolym förslagsställarna själva bedömt och presenterat. Inom den aktuella fastighetens areal har det inte bedömts som orimligt att kunna inhysa den byggnadsvolym som det vinnande bidraget presenterat. I det kommande planarbetet, vilket kommer att genomföras i samråd med intressenterna bakom det vinnande förslaget, kommer en utgångspunkt vara att sträva efter att tillskapa den föreslagna byggnadsvolymen. I nuvarande läge finns därför inte stöd till sådana spekulationer som klaganden anför. Omfattningen av byggnadsvolymen bestäms i den kommande detaljplanen.
Även denna bedömning är av sådan art att den är i konflikt med Regionstyrelsens befogenheter eller strider mot lag eller annan författning.
Med hänvisning till vad som ovan anförts skall klagandens talan avslås.
REGION GOTLAND
Regionstyrelsen

Jan Olsson
Chefsjurist
enligt fullmakt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.