OBS!!!
Undersående text är en avskrift av Regionens dokument, eftersom kvalitén på original dokumentet var så bristande att det inte gick att införa.
Förvaltningsrätten
i Stockholm
Allmänna avdelningen
115 76 Stockholm
Yttrande i mål 21733-12 ang
laglighetsprövning;
Vändburgs Framtid ek. för../. Region
Gotland
Som
ombud för Region Gotland avges följande yttrande.
Processuell invändning
Såvitt
känt är för Region Gotland innehar klaganden inte någon fastighet inom Gotlands
kommun varför talerätt enligt kommunallagen 10 kap. 1paragraf inte föreligger.
Talan ska därför avvisas.
För
det fall rätten ändå skulle finna att talerätt föreligger får Region Gotland
(nedan benämnt Regionen) anföra följande.
Inställning
Klagandens
yrkanden bestrids.
Grunder för bestridandet
Klaganden
gör gällande att det beslut som regionstyrelsen fattat 2012-09-27, paragraf
260, ska upphävas då det är behäftat med fel enligt de prövningsgrunder som
anges i kommunallagen 10 kap 8 paragrafen p. 1, 3 och 4. Dessutom yrkar
klaganden att rätten ska återförvisa ärendet för ny prövning av Regionen.
Trots
att rätten i detta mål om laglighetsprövning inte har möjlighet att göra en
lämplighetsprövning av det överklagade beslutet vill Regionen ändå bemöta det
som anförs. Eftersom besvärsgrunderna åberopats utan närmare redovisning av
omständigheterna för respektive grund blir Regionens svar av mer generell karaktär.
Utifrån
regionens tolkning av den förda argumenteringen bemöts denna i tur och ordning.
Föreningens argumentering är markerade med kursiv stil.
Tvåmetersregeln
Klaganden
anför: Det vinnande bidraget medför
enligt Föreningen att ett 30-tal hus kommer att uppföras på kajerna, vilka
ligger under den s.k. tvåmetersnivån. Föreningen anser att Regionen inte tagit
hänsyn till tvåmetersregeln vid utvärderingen av tävlingsbidragen och fattat
ett beslut som strider mot denna generella regel.
Klaganden
hänvisar till den s.k. tvåmetersregel som är en riktlinje antagen av kommunfullmäktige
2010-06-14, paragraf 79, i beslutet om översiktsplan för Gotlands kommun
2010-2025 www.gotland.se/imcms/ByggGotland
Riktlinjen
anger bl.a. att ”lägsta plushöjd för befintlig marknivå vid ny etablering i
kustzonen ska vara +2.0 meter (RH2000), i avvaktan på statliga direktiv.”
Riktlinjer för nylokalisering av bostadsbebyggelse i kustzonen används av
byggnadsnämnden som ett stöd vid lokaliseringsprövningen av ny bebyggelse så
att den får en lämplig placering med hänsyn till risken för översvämningar. Vid
byggnadsnämndens kommande arbete med att ta fram en detaljplan för Vändburgs
hamn kommer riktlinjen att utgöra en del av planeringsunderlaget för att bedöma
lämplig grundläggningsnivå i samband med upprättandet av detaljplan och ansökningar
om bygglov och förhandsbesked.
I
förutsättningarna för markanvisningstävling angavs fem kriterier för
utvärdering av inkomna tävlingsbidrag. De fem kriterierna utgjordes av
gestaltning, funktion, hållbarhet, genomförande och ekonomi. Den s.k.
tvåmetersregeln ingick således inte i de förutsättningar som gavs inför
tävlingen. Eftersom det överklagade beslutet inte innehåller en prövning där
riktlinjen har haft påverkan på beslutet är ingen av de åberopade
besvärsgrunderna uppfyllda.
Allmänhetens fortsatta tillgång till
hamnen inklusive kajer och vattenspegel
Klaganden
anför: Föreningen gör gällande att SFU:s
bidrag inte uppfyller detta kriterium, bland annat genom att förslaget inte ger
utrymme för yrkesfiskets behov. Hamnen är klassad som av riksintresse för
fisket. Hamnen måste även kunna fylla sin viktiga funktion som nödhamn och
rymma såväl sjöräddning som möjlighet till bunkring av olja.. /. Genomförs SFU:s förslag kommer allmänheten
inte att få den tillgång till hamnen som regionen ställer som villkor.
Även
detta argument rör förhållanden som inte varit föremål för prövning inom ramen
för markanvisningstävlingen. I enlighet med vad som angavs i förutsättningarna,
är denna fråga av sådan art som hanteras inom ramen för kommande
detaljplanearbete.
Exploateringsgraden
Klaganden
anför: Vidare anges det i
utvärderingsdokumentet, från sidan 2 och framåt, att SFU:s förslag eftersträvar
”en tätare exploatering som kan upplevas mer urban med referenser till Visby
innerstad”, medan Föreningens förslag ”synes sträva efter en glesare exploatering
som kan liknas vid ett traditionellt fiskeläge”. För Föreningen skulle det vara
främmande att i Vändburgs hamn uppföra en bebyggelse som skulle likna den i
Visby innerstad. Enligt Föreningen skall en hamn se ut som sig bör med ändamålsenliga
funktioner och bebyggelse, som dock kan kompletteras med bebyggelse lämplig för
det fria friluftslivet och turisters önskemål om ett komfortabelt boende. I
utvärderingsdokumentet anges även beträffande SFU:s bidrag, sidan 2, sista
stycket: ” Täthet och exploateringsgrad samt höjder avviker från övriga
Storsudret. Konceptet upplevs urbant med referenser till Visby innerstad utan
ref. till traditionella fiskelägen/ kustmiljöer på Gotland.”
Genom att anta SFU:s bidrag har
Regionstyrelsen även i detta hänseende överskridit sina befogenheter,
alternativt strider beslutet mot lag eller annan författning.
I
den utvärdering som gjorts anses inget av förslagen på ett optimalt sätt har
lyckats uppfylla gestaltningskriteriet att skapa ett litet samhälle, en fiskeby
som speglar vår samtid men med avstamp i den gotländska historien och kulturen,
där täthet är en viktig parameter. Utvärderingen har ändå kommit fram till att
det vinnande förslaget är det som bäst uppfyller detta kriterie. En
lämplighetsbedömning som inte är i konflikt med Regionstyrelsens befogenheter
eller strider mot lag eller annan författning.
Den ekonomiska lönsamheten för Regionen
Klagande
anför: om det visar sig, vilket
Föreningen är övertygad om, att det inte blir möjligt att bebygga kajerna med
bostäder uteblir regionens vinst enligt SFU:s förslag. Följden av detta är att
Föreningens förslag blir mer ekonomiskt lönsamt för Regionen, vilket är ett
ytterligare skäl till varför Regionstyrelsens beslut skall upphävas, då den
uppenbarligen har antagit ett prismässigt sämre anbud.
Regionstyrelsens
utvärdering grundar sig på den byggnadsvolym förslagsställarna själva bedömt
och presenterat. Inom den aktuella fastighetens areal har det inte bedömts som
orimligt att kunna inhysa den byggnadsvolym som det vinnande bidraget
presenterat. I det kommande planarbetet, vilket kommer att genomföras i samråd
med intressenterna bakom det vinnande förslaget, kommer en utgångspunkt vara
att sträva efter att tillskapa den föreslagna byggnadsvolymen. I nuvarande läge
finns därför inte stöd till sådana spekulationer som klaganden anför.
Omfattningen av byggnadsvolymen bestäms i den kommande detaljplanen.
Även
denna bedömning är av sådan art att den är i konflikt med Regionstyrelsens
befogenheter eller strider mot lag eller annan författning.
Med
hänvisning till vad som ovan anförts skall klagandens talan avslås.
REGION GOTLAND
Regionstyrelsen
Jan
Olsson
Chefsjurist
enligt
fullmakt
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.