Förvaltningsrätten
i Stockholm Visby
2012-12-18
115 76 STOCKHOLM
Mål nr: 21733-12, enhet 16
Yttrande
Som
ombud för Vändburgs framtid ekonomisk förening (Föreningen) får jag härmed yttra
mig över Region Gotlands yttrande i målet av den 19 november 2012.
Processuell invändning
Det
bestrids att talan skall avvisas. Två av Föreningens styrelseledamöter har
biträtt överklagandet, varför talan skall prövas av förvaltningsdomstolen.
Kommentarer till vad
Regionen anfört
Tvåmetersregeln
Den tävling om utvecklingen av Vändburgs hamn som Regionen
utlyste är första steget i en planerings- och genomförandeprocess. De följande
stegen är ett avtal om markanvisning med SFU, utformning, samråd och beslut om
detaljplan samt beslut om bygglov. Tävlingens roll har varit att ge möjlighet
att pröva olika intressenters förslag till utveckling av hamnen. Regionens
beslut att teckna avtal med SFU innebär också att detaljplanen och de fortsatta stegen i processen ska utgå från det förslag SFU lämnat, dvs
att ett 30-tal hus ska byggas på kajerna som ligger under tvåmetersnivån.
Regionen anför att tvåmetersregelns tillämpning ska ske i samband med
detaljplanearbetet, men eftersom Regionen avser att tillämpa tvåmetersregeln i
detaljplanearbetet menar Föreningen att denna regel också är tillämpbar i det
föregående och för detaljplanearbete styrande planeringssteg som tävlingen
utgör. Regionen anför att tävlingen styrdes av särskilda kriterier och att
tvåmetersregeln inte ingick i dessa. Tvåmetersregeln är dock en generell regel
som gäller all nylokalisering av bostadsbyggande och är således även
styrande för det inledande planarbete som tävlingen utgör. I annat fall skulle
Regionen i samband med att tävlingen utlystes slagit fast att tvåmetersregeln
inte gäller för Vändburgs hamn. Det har
Regionen inte gjort. Föreningen anser därför att den anförda besvärsgrunden är
tillämplig. Därtill kommer att regionstyrelsen genom sitt beslut att bortse från
den tvåmetersregel som antagits av regionfullmäktige överskridit sina befogenheter.
Allmänhetens fortsatta tillgång till hamnen
Frågan om allmänhetens tillgång till hamnen rymmer två med
varandra sammanhängande frågor. Den ena är storsuderbors, sommargotlänningars och
tillfälliga besökares möjligheter att vandra runt i hamnen, utnyttja den som en
social mötesplats, fiska från kajerna, ha picknick och utnyttja de toaletter
och duschmöjligheter som hamnen i dag rymmer. SFU:s förslag innebär som nämnts
att ett 30-tal bostadshus ska byggas på kajerna. Därmed utestängs tillfälliga
besökare i praktiken från att använda hamnen som en social mötesplats. På
liknande sätt begränsas seglares möjligheter att använda hamnen som har ett
strategiskt läge både för dem som färdas i nord-sydlig och öst-västlig
riktning.
Regionen hävdar att frågan om allmänhetens fortsatta tillgång
till hamnen inte varit en fråga som prövats i tävlingen. Detta stämmer inte. I
tävlingskriterierna sägs: ”Det är viktigt att de gemensamma rummen framhävs och
att privatisering av dessa undviks”. Med de gemensamma rummen avses bland annat
kajerna och vattenspegeln. Ett trettiotal privata bostadshus på kajerna, enligt
SFU:s förslag, kommer att ta i anspråk i stort sett all yta och innebär just en sådan privatisering som enligt
tävlingskriterierna ska undvikas. Föreningen anser därför att den anförda
besvärsgrunden är tillämplig.
Föreningen menar att Regionens beslut även står i strid med
miljöbalken. Vändburgs hamn ligger inom strandskyddat område men har i Regionens
fördjupade översiktsplan för Storsudret utpekats som s.k. LIS-område (Landsbygdsutveckling
i strandnära område) vilket ger möjlighet till viss bebyggelse. Dock får inte bebyggelse
inom ett LIS-område stå i strid med strandskyddets
syfte enligt Miljöbalkens andra avdelning, 7 kap, 13 §, "att trygga förutsättningarna
för allemansrättslig tillgång till strandområden". Föreningen anser att
regionens beslut strider både mot egna kriterier och mot miljöbalkens
stadgande.
Den andra
frågan gäller yrkesfiskets fortsatta möjligheter att använda hamnen och hamnens
betydelsefulla roll som nödhamn. Hamnen byggdes i mitten av 1980-talet med
statliga medel för att stödja det gotländska fisket. Genom beslut av dåvarande
Fiskeriverket (jfr rapporten FinFo 2006:1) utpekades Vändburgs hamn 2006 som av
riksintresse för yrkesfisket. Detta statliga myndighetsbeslut grundades på då
gällande naturresurslagen vars stadgande nu överförts till miljöbalkens 3 kap.
§ 5. Där stadgas att ”Mark- och vattenområden som har betydelse för rennäringen
eller yrkesfisket eller för vattenbruk skall så långt möjligt skyddas mot åtgärder
som kan påtagligt försvåra näringarnas bedrivande. Områden som är av
riksintresse för rennäringen eller yrkesfisket skall skyddas mot åtgärder som
avses i första stycket”.
Dagens yrkesfiske är av begränsad omfattning men kan till
följd av de ansträngningar som görs mycket väl växa i omfattning. Därtill
kommer att riksdag och regering slagit fast att det är särskilt viktigt att
värna det småskaliga och kustnära fisket. Ett fungerande yrkesfiske kräver
tillgång till kajerna på ett sätt som inte blir möjligt om det byggs ett 30-tal
bostadshus på dessa. Detta är också bakgrunden till att Öland - Gotlands
fiskarförbund i en skrivelse till region Gotland 2012-11-12 ”kräver att yrkesfisket har fortsatt möjlighet
att i framtiden nyttja Vändburgs hamn för lossning av fisk och som nödhamn”.
Föreningen menar att Fiskeriverkets ovan nämnda beslut måste vara en
utgångspunkt för såväl prövningen av markanvisningstävlingen som för den
kommande detaljplansfasen och att den av Föreningen påtalade omständigheten att
hamnen är av riksintresse för yrkesfisket därmed också är en tillåten besvärsgrund
enligt 10 kapitlet kommunallagen.
Den ekonomiska lönsamheten för Regionen
Regionen skriver att i det kommande planarbetet ”kommer en
utgångspunkt vara att sträva efter att tillskapa den (av SFU, Föreningens anm.)
föreslagna byggnadsvolymen”. Samtidigt har regionen sagt att man i detta
planarbete kommer att tillämpa tvåmetersregeln och säkerställa att allmänheten
och yrkesfisket har fortsatt tillgång till hamnen. Allmänhetens tillgång till
hamnen anges som ett villkor och inte endast som ett kriterium. Detta
uttrycks på följande sätt: ”Detaljplanen ska säkerställa allmänhetens fortsatta
tillgång till hamnen inklusive kajer och vattenspegel”. Den tillämpning av tvåmetersregeln och
villkoret om allmänhetens tillgång som regionen har bundit sig för att tillämpa
i detaljplaneskedet kommer i praktiken att leda till att det inte går att bygga
ett 30-tal bostadshus på kajerna. Därmed kommer inte heller SFU:s byggnadsvolym
att kunna realiseras. Det föreningen i sin överklagan anfört rörande
lönsamheten för Regionen är således inte som Regionen hävdar en ”spekulation”
utan en konkret följd av de kriterier och villkor som Regionen bundit sig för att
tillämpa och därmed en tillämplig besvärsgrund.
Visby som ovan
Staffan
Fredriksson
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.